søndag 13. september 2015

Uke 37- Eksponeringstrekanten

Eksponeringstrekanten: består av tre ting. ISO, blenderåpning og lukkertid. 
ISO: er lys/følsomhet. Er ISO'en høy vil bildet bli veldig uklart så man burde ha så lav ISO som mulig. 
Blenderåpning: er den blender åpningen i objektivet ditt. Oppgaven til blenderen er å regulere hvor mye lys som slippes inn, itilegg til dybdeskarpheten i bildet. 
Lukkertid: er hvor lenge lukkeren skal være åpen før bildet blir tatt. Hvis man har den åpen over en lenger tid vil det slippes mer lys inn i bildet, og om du har kortere lukkertid vil det komme mindre lys inn i bildet.

Kameramodell: Canon EOS 1000D


Undereksponering: Når bildet får for lite lys blir den undereksponert. Du ser bildet under er ganske mørkt, da er bildet undereksponert. Bildet ble tatt under vanlig taklys og svart bakrunn.
Dybdeskarphet: Her har vi fokusert på dybdeskarpheten i bildet. Du ser på bildet under at jeg har fokusert på eplet og vanndråpen på den. 


F/stopp: f/4.5
Eksponeringtid: 1/250 sek 
ISO-hastighet: ISO - 1600



Overeksponering: Bildene under ble tatt i akuratt samme lys som bildet over, men jeg har justert på eksponeringstiden og har hvit bakrunn. Som du ser er bildet veldig lyst, som vil si at bildet er overeksponert. 






F/stopp: f/8
Eksponeringtid: 1/60 sek 
ISO-hastighet: ISO - 800



Normal: Dette bildet ble tatt med vanlig taklys men itilegg så hadde vi dagslys. Man ser at bildet ikke er for lyst men ikke for mørkt heller, så bildet er normalt. 







F/stopp: f/8
Eksponeringtid: 1/125 sek 
ISO-hastighet: ISO - 800

Egenvurdering: Jeg har lært mye om Eksponeringstrekanten og hvordan jeg skal bruke den riktig. Jeg og gruppen min har funnet mange måter å ta bilder av samme ting, men på forskjellige måter. Jeg kommer til å bruke dette videre når jeg tar bilder for å finne den perfekte balansen mellom de tre punktene for å få et godt bilde.  










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar